Zoon Martijn en dochter Chantal zetten familiebedrijf voort
Jan Hol doet het tegenwoordig wat rustiger aan. De man die Holbox oprichtte en uitbouwde tot een toonaangevend bedrijf met 350 medewerkers en een keur aan grote Europese klanten, laat de dagelijkse leiding met een gerust hart over aan zoon Martijn. “Ik ben de 75 gepasseerd”, klinkt het enigszins verontschuldigend. “Met operationele zaken bemoei ik me niet meer. Al blijf ik natuurlijk meer dan betrokken. Een familiebedrijf kun je nooit helemaal loslaten. Dat geldt ook voor mijn vrouw die tot op heden in de zaak werkt en nog regelmatig aanwezig is. Naast Martijn zit onze dochter Chantal ook in de directie. Samen overleggen we, nemen we beslissingen en zetten we de koers uit. Holbox is daarnaast betrokken bij heel veel maatschappelijke activiteiten en fondsenverwerving voor kanker- en Alzheimer onderzoek. Dat netwerk wil ik niet missen.”
Grote stap
Vader Jan en zoon Martijn schuiven beiden aan voor het interview deze dinsdag in augustus in het hoofdkantoor langs de A2 in Echt. Aanleiding is de aangekondigde verhuizing begin 2024 naar Roermond, een strategische move die zowel senior als junior zien als voorwaarde voor verdere expansie. Een grote stap in de historie van Holbox. Een investering van 25 miljoen euro in het pand plus nog een vijf miljoen voor de verhuizing zelf. “Maar absoluut noodzakelijk”, zegt Martijn. “We zijn hier in Echt uit onze voegen gegroeid. Elke centimeter ruimte wordt benut en nog hebben we te weinig plaats voor de machines en voorraden. We willen graag groeien, maar daarvoor is geen plaats meer. Bovendien bestaat deze vestiging eigenlijk uit vier afzonderlijke gebouwen. Niet handig qua logistiek en efficiëntie. Nog een reden om te verhuizen is de geplande foodmarkt hiertegenover.
De verkeersdrukte zal toenemen, in- en uitrijden wordt lastiger.”
Duurzaam pand
Duidelijke bedrijfseconomische redenen, maar het belangrijkste motief wil Jan zelf benoemen. “We hebben altijd veel aandacht gehad voor duurzaamheid. Een paar jaar geleden al is het besluit genomen om een compleet nieuw pand neer te zetten. Optimaal geïsoleerd, bij voorkeur van het gas af en met een eigen energievoorziening in de vorm van zonnepanelen. We moeten de slag maken naar duurzaamheid, naar groene energiebronnen
voor onze machines en ons wagenpark. Als bedrijf willen we daarin een koploper zijn. De torenhoge gas- en stroomprijzen drukken ons nu helemaal met de neus op de feiten. Ik zal heel blij zijn als we over anderhalf jaar de energienota naar nul zien dalen.”
Locatie Roermond
Jan en Martijn Hol hadden lang de intentie om de vestiging van 27.000 vierkante meter aan de overkant van de A2 te laten bouwen, naast Michel Oprey. Dat plan ketste af op de financiële voorwaarden van de projectontwikkelaar en het feit dat de gemeente Echt geen capaciteit meer had om zonnepanelen op het stroomnet aan te sluiten. “Qua logistiek was dat de beste plek geweest”, vindt Jan, “maar nu hebben we op Roerstreek pal naast het voormalige Henzo ook een geweldige locatie. In augustus is de vergunning rond gemaakt. De verbinding met de A73 is goed en daarmee de bereikbaarheid van veel Europese klanten. En ik heb wat met Roermond natuurlijk. Daar hebben we Holbox opgebouwd voordat we in 2000 naar Echt kwamen. Terug naar de roots dus, dat voelt goed.”
Europees marktleider
Jan Hol begon in 1976 met een eenmansbedrijf in de verkoop van kartonnen dozen, later legde hij zich toe op het ontwerpen en produceren van kartonnen displays. Een niche destijds, maar de vooruitziende blik bleek juist. Nu heeft het bedrijf twee productielocaties, in Echt en Polen, kantoren in Parijs en Hamburg, en mag het zich Europees marktleider noemen. Tot de vaste afnemers behoren leidende ondernemingen als L’Oréal, Mondelēz, Playmobil, Haribo, Lego, Coca-Cola en nog tientallen topmerken.
Kartonnen displays
“Displays zijn essentieel voor fabrikanten om hun producten onder de aandacht te brengen”, zegt Martijn tijdens een korte rondleiding door het bedrijf. “Ze zijn de dragers van marktintroducties in de supermarkten en de warenhuizen. Alles begint met een display, daarna gaan de spullen de schappen in. Wij ontwerpen de displays in alle vormen en maten en produceren ze in karton. Voor op de vloer, de toonbank, pallets, als verpakking, voor
evenementen. Maatwerk, van enkele tot duizenden stuks. We doen alles zelf, inclusief het maken van de mallen waarmee de kartons worden gestanst, het drukken van de afbeeldingen, de verlijming en zelfs het opbouwen in de winkels. We zijn van niemand afhankelijk, behalve dan van de grondstoffenleveranciers.”
Blijven innoveren
Natuurlijk heeft Holbox Europese concurrentie, maar die wist Jan Hol altijd voor te blijven. “Je moet blijven innoveren, kansen zien”, licht hij toe. “We hebben lang de displays voor videobanden van een dochteronderneming van Walt Disney gemaakt. Die markt is al lang opgedroogd, maar we zijn nu heel sterk in de cosmetica en food. Belangrijk is snelheid van levering, kwaliteit, prijs en betrouwbaarheid. Om meer klanten sneller te bedienen hebben we in 2008 een vestiging in Polen geopend. Daar staan precies dezelfde machines als hier in Echt. Afgelopen jaar hebben we die vestiging verduurzaamd met onder andere zonnepanelen. Nu is Limburg aan de beurt.”
Duurzaam ondernemen
Voor Jan Hol is de nieuwbouw toch de kroon op ruim 45 jaar ondernemen. “Duurzaam ondernemen”, nuanceert hij. “Ik heb dat altijd belangrijk gevonden. We werken al met inkten en lijmen op waterbasis. Al het karton is gemaakt van gerecycled papier met het FSC keurmerk en nu gebruiken we ook steeds meer grondstoffen op plantaardige basis. Ons wagenpark wordt na de verhuizing grotendeels elektrisch en op waterstof, medewerkers
kunnen bij het bedrijf hun accu duurzaam opladen. En we hebben altijd plaats geboden aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Gemiddeld werken hier 20 mensen van PSW Roermond. Overigens doen we hetzelfde in Polen. Mensen een kans bieden is ook duurzaam ondernemen.”
Kostbare verhuizing
Tijdens de rondleiding wordt duidelijk dat de verhuizing een gigantische en dure klus wordt. “Vooral het verhuizen van de drukpersen is tijdrovend en kostbaar”, weet Martijn, ook al weer 30 jaar werkzaam in het familiebedrijf. “Volledig blijven doordraaien wordt de grote uitdaging. We hebben wel een back-up in Polen, maar die is onvoldoende om alles op te vangen. Dat betekent dus nieuwe drukpersen. Een verantwoorde investering, want de
komende jaren willen we verder groeien. Daarvoor hebben we meer capaciteit nodig die we nu eindelijk gaan krijgen. We mikken op minstens 30 procent groei in vijf jaar. Ambitieus? Zeker! Maar de markten zijn er.” Holbox is er bijna klaar voor om die te bestormen. Met gegarandeerd senior in een betrokken rol. “Ik verheug me op 2024”, klinkt het veelbetekenend.
Bron: Ondernemen in Limburg