Grafische bedrijven moeten niet te benauwd zijn om zich iedere keer weer opnieuw te positioneren. Deze woorden worden uitgesproken door de man die dat in zijn leven al heel vaak heeft gedaan: Jan Hol. De 74-jarige CEO van Holbox en Kartonnenwinkel.nl met internationaal rond de 400 medewerkers, zit vrijwel iedere morgen om zeven uur achter zijn bureau. Steevast om drie uur vertrekt hij weer, want sinds hij zeven jaar geleden een hartoperatie heeft ondergaan, doet hij het voor zijn doen kalmer aan. ‘We zijn een familiebedrijf en dat betekent dat mijn kinderen nu de belangrijkste taken hebben in het bedrijf’. Dan gaat het over zijn vrouw Wies, zoon Martijn en de dochters Anouk en Chantal.
Om te illustreren dat telkens opnieuw positioneren zijn credo is, heeft hij op de ochtend van het interview nét besloten om het concept ‘kartonnenwinkel.nl’ een nieuwe bestemming te geven. Sterker nog: te reduceren tot een landing page. En zoals dat gaat met Jan: als iets eenmaal is besloten, dan moet de uitvoering het liefst gisteren gebeuren. De nieuwe naam wordt: Holbox Shop Direct.
Winkel
Holbox behoort tot de grootste leveranciers van kartonnen displays. Meestal gaat het om enorme aantallen die in heel Europa worden afgezet. Het bedrijf heeft behalve een productielocatie in het Limburgse Echt ook een fabriek in Polen. Verder heeft het verkoopkantoren in Duitsland en Polen. Men belevert ook de Scandinavische markt. Het idee van een winkel die ook kleine aantallen kartonnen producten zou kunnen leveren had Jan al tientallen jaren geleden. ‘Bijvoorbeeld fysieke shops met zeven of acht vestigingsplaatsen in Nederland. Maar de investeringen hiervoor waren enorm en daarom is het er nooit van gekomen. Maar toen er via internet steeds meer mogelijkheden kwamen, konden we het idee toch uitvoeren, maar dan met een webshop. ‘We dachten dat we geld konden verdienen met de productie van kleine aantallen displays en ander POP-materiaal. Via een webshop. Aan particulieren gingen we geschenkproducten van karton verkopen, deels gemaakt van ons kartonnen afval’. Het concept ‘Kartonnenwinkel’ bleek een gouden greep.
Buitenland
Met radio- en tv-reclame werd het concept de lucht in geschoten. Het assortiment werd enorm uitgebreid onder andere met standaarddisplays die klanten van hun eigen afbeeldingen en huisstijl konden voorzien als met unieke kartonnen producten. Maar ook etalagemateriaal, zitmeubelen, beurswanden, lifesize-displays en allerlei spullen voor merchandising . Het concept sloeg ook aan in het buitenland. ‘Inmiddels gaat het om tussen de 8 á 10% van onze omzet’, weet Jan.
Inzicht
Het werken via een webshop leverde niet alleen omzet op, maar ook inzicht in de markt. Jan Hol: ‘Zo hebben we ontdekt dat potentiële klanten niet zoeken op bedrijf, maar op onderscheidende producten. Die kunnen wij maken, ook in kleine aantallen, variërend van één stuks, tot enkele duizenden. Voor die ‘kleine markt’ heb ik twee ontwerpers beschikbaar, naast ons vaste ontwerpteam van 15 ontwerpers voor Holbox, die unieke producten kunnen ontwerpen. Daarin zit het verschil. Door onderscheidend te zijn kunnen we ondanks kleine aantallen onze eigen prijs maken en voorkomen dat we moeten concurreren met tientallen collega’s. Daarbij zijn wij specialist in karton. We zouden makkelijk houten displays kunnen maken, daar hebben we alle apparatuur voor. Maar we willen specialisten blijven in karton’.
Afscheid
Nu bekend is dat klanten en potentiële klanten zoeken op productnamen, wordt het vehikel van de Kartonnenwinkel eigenlijk overbodig. ‘Kleine aantallen en speciale producten, kunnen we ook leveren onder de naam Holbox. Daar komt nog iets bij: het woord ‘winkel’ trekt ook veel particulieren aan. Dat is een zeer bewerkelijke categorie klanten. Daar gaan we dan ook langzamerhand afscheid van nemen. Het merk Holbox blijft de paraplu waaronder werken’. Of de CEO het jammer vindt dat die naam gaat verdwijnen? Jan blijft er nuchter onder: ‘Een kwestie van voortschrijdend inzicht’.
Redding
Het onderscheid maken is volgens de Limburgse CEO dátgene dat de redding kan zijn van menig grafisch bedrijf. Iedereen is op zoek naar een stukje van de markt. Noem het: vissen in dezelfde vijver. Holbox heeft altijd geprobeerd om haar eigen vijvertje te creëren. Dat heeft telkens gezorgd voor onderscheidende positie en daarmee voor minder concurrenten. Jan Hol: ‘Toen wij steeds meer concurrentie kregen van collega-drukkerijen kochten we een digitale printer om een nieuwe markt te kunnen bedienen. Onlangs kwam een volautomatische Zünd D3 plotter bij.
Uitbesteden
Het einde van alle ontwikkelingen is volgens Jan Hol nog lang niet in zicht. ‘Corona heeft veel problemen in het bedrijfsleven blootgelegd. Onder andere dat er nog veel efficiënter gewerkt kan worden dankzij de moderne communicatiemedia. Dat zal zeker ook effect hebben op de manier waarop wij onze sales inrichten. Veel nieuwe business halen we binnen via Teams, bijvoorbeeld. Zo langzamerhand groeit Holbox naar één grote webshop. Daarbij vraag ik me af of onze deelname aan beurzen en evenementen in de toekomst nog wel zo belangrijk zal zijn. Via digitale media hebben we immers een enorm bereik om onze mogelijkheden onder de aandacht te brengen’. Tot slot heeft Jan nog een goed advies: ‘Doe niet alles zelf en maak gebruik van specialisten. Besteed uit wat je zelf niet kunt’. Hoe Holbox dat zelf doet is te zien in het FILMPJE.