Displays krijgen steeds meer betekenis

Over de hoogte van het marktaandeel valt te discussiëren, maar dat webretailers omzet weghalen van de fysieke detailhandel staat onherroepelijk vast. Te midden van deze discussie krijgt de display op de winkelvloer steeds meer betekenis, stelt Jorna Leenheer, lector New Marketing aan de Avans Hogeschool. Juist dat communicatiemiddel laat de shopper immers kennis maken met nieuwe impulsen in een offline omgeving.

Vertel eens Jorna, waar ga je de bezoekers van ons Live!-even mee triggeren?
“We hebben afgelopen jaren gezien dat de digitale wereld van steeds grotere betekenis is geworden. Het marktaandeel van online retailers groeit maar door en het plafond is nog altijd niet bereikt. In die context krijgt de fysieke winkelvloer een andere rol toebedeeld. Er wordt wel gezegd dat shoppers straks de bulk online gaan bestellen, terwijl ze voor vers, specialties of voor verrassingen bijvoorbeeld naar de fysieke winkel blijven komen. Daarmee krijgt de display een andere rol te vervullen. Die is niet uitsluitend een uitstalplek buiten het schap om, maar een meubel om mensen te inspireren, te verleiden of mensen tot andere merkkeuzes te brengen.”

Voorziet de huidige generatie displays daarin?
“Voor een deel wel natuurlijk, maar in grote lijn valt te stellen dat displays nog onvoldoende rekenschap geven van nieuwe spelregels. Nieuwe technologie kom je nog nauwelijks tegen. Je ziet nog weinig displays met beeldschermen die op maat gesneden boodschappen laten zien, bijvoorbeeld afhankelijk van het tijdstip of van de locatie. Je kunt ook denken aan smart displays die aanvullend via de shoppersmartphone extra informatie presenteren.”

En aan de kant van merkfabrikanten?
“Waar merkfabrikanten vooral behoefte aan hebben, is meer transparantie en meer data. Dat een display extra omzet oplevert, weten we ondertussen wel. Er is vooral behoefte aan tastbare informatie. Denk aan de conversiegraad bijvoorbeeld. Hoe verhoudt die zich tot het aantal shoppers die de display zijn gepasseerd. Bereikt de merkfabrikant de juiste doelgroep met zijn display? Wat betekent de display voor de merkbeleving?”

BRON: Shopper Marketing Update
Bezoekadres: Loperweg 8 • 6101 AE Echt • info@holbox.nl
Postadres: Postbus 79 • 6100 AB Echt • Nederland • t +31(0) 475 569 595

Contact formulier

Alle velden met een * zijn verplicht.