Sourcy water met een fruitsmaakje

Suikers in frisdranken staan volop ter discussie. In de slipstream daarvan is te zien dat shoppers kritischer reageren op zoetere drankjes in het kinderschap. Water is een goed alternatief, maar ja, niet ieder kind heeft daar trek in. Sourcy Water met een Fruitsmaakje reageert op een behoefte die voorheen niet werd ingevuld. Om de shopper te helpen kiezen op de winkelvloer is het shopper marketing-traject van Vrumona zeer belangrijk.

vrumona

Om de nieuwe introductie te laten landen bij de shopper heeft Vrumona een nauwgezet plan van aanpak ontwikkeld voor elke fase van de shopper journey. Daarbij wordt per fase beoordeeld welke boodschap relevant is. Het product werd behoorlijk recent geïntroduceerd, in maart. In de pre store-fase kwam de nadruk vooral te liggen op de nieuwsaankondiging dat ouders nu eindelijk de keuze krijgen voor een verantwoorde kinderdrank. Niet direct in de winkel, maar wel middels advertenties in huis¬magazines van supermarktorganisaties, aanwezigheid op Disney-events en beschikbaarheid van Facebook-banners voor ondernemers. In de To Store-fase werd de aandacht opgeschaald naar daadwerkelijk contact tussen shopper en product. Dat gebeurde onder andere in samenwerking met cashback-marketingplatform Scoupy. Daarnaast werden ook de Wisseltruc Weken in het leven geroepen om de shopper to-store te bereiken. In de In Store-fase is de nadruk komen te liggen op directe activatie. Media die daarbij een rol hebben gespeeld, zijn onder andere kortingscoupons, flyers en schapcommunicatie. Ook werden er drie weken lang tastings ingezet.

vrumonafoto1

Om shoppers te helpen het product te vinden in de supermarkt is de locatie van de POS-materialen cruciaal. In deze case heeft dat geleid tot het aanbrengen van materiaal bij het aanbod snoeptomaatjes in het agf-schap om de vindbaarheid voor deze innovatie te vergroten. De gedachte was: ouders die snoeptomaatjes voor hun kinderen kopen, hebben mogelijk ook interesse in een verantwoorde kinderdrank.

Kartonnen display bespaart 960 kg plastic bij Vrumona

Anouk Hol: ‘Kartonnen display is duurzaam’

Het blad Shoppermarketing Update schrijft bij tijd en wijle kritisch over het wel en wee in de retail. Zo ook over de frisdranken van het internationale concern Vrumona, dat in 28 landen onder andere de merken Royal Club, Rivella, Sourcy, Sisi en Pepsi op de markt brengt. Holbox levert voor een aantal merken de displays die – zoals bekend – van karton zijn vervaardigd. In het blad staat een vraaggesprek met Holbox-salesmanager Anouk Hol, die het bedrijf prijst om haar MVO-verantwoordelijkheid die tot uiting komt in vermindering van suikers in de frisdranken. In het merk Sourcy komen deze helemaal niet voor.

Anouk Hol: “Vrumona laat zich zien als een speler met veel aandacht voor gezondheid. Terecht natuurlijk, want ouders zijn duidelijk kritisch op suikers in frisdrank. Die gezondheidsaandacht laat zich prima vertalen in aandacht voor milieu. Duurzaamheid geldt inmiddels als overduidelijke trend in de displaywereld. Holbox gebruikt zoveel mogelijk grondstoffen die zonder schade voor het milieu gerecycled worden. De 100% kartonnen displays, zoals we ook voor deze introductie (van Sourcy – red.) hebben ingezet, zijn na gebruik direct geschikt voor recycling. De uitdaging daarbij is dat we geen kunststof materialen gebruiken voor de versteviging van de displaymeubels.”

vrumonafoto2

Door voortaan displays zonder kunststof in te kopen bespaart Vrumona op jaarbasis 960 kilo plastic. Anouk Hol over de functie van de display: “Het weglaten van kunststof klinkt eenvoudig, maar besef ook dat flessen frisdrank op een display een gewicht vertegenwoordigen van meer dan 100 kilo. Een display die een week mee gaat, soms zelfs langer, moet dus wel tegen een stootje kunnen.” In dit geval gaat het om een display uit de zogenaamde 2 Second Display serie, een type display dat in twee seconden is op te zetten, zoals de naam al aangeeft.