Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren. Lees meer over cookies

Nee, ik wil deze cookies nietJa, ik geef toestemming

‘HET BEGINT MET ANDERS KIJKEN’

Maurice van Aarsen en Richard Savelkoul (research en development)

Wie Maurice van Aarsen en Richard Savelkoul van de afdeling Research & Development van Holbox spreekt moet zowel goede lachspieren als een adequaat stel hersens hebben. Het zijn dé creatievelingen van Holbox die sinds enige tijd genoemde afdeling bemannen. Ook voor die tijd verwonderden de heren zowel klanten als collega’s met creatieve spitsvondigheden, al dan niet op klantvraag. Eigenlijk moest het duo na jarenlange inventies een soortnaam krijgen. En dat werd: Research & Development. Aarsen en Savelkoul krijgen van Holbox alle gelegenheid en ruimte om nieuwe displays te ontwikkelen, dan wel bestaande displays van nieuwe functies te voorzien. Daarbij blijven ze nuchter. Manager R&D Van Aarsen: “Het is geen spelletje… uiteindelijk moeten we meer en nog betere displays gaan verkopen.” Een interview met een duo dat zowel grappend en rad, als bedachtzaam en serieus urenlang over displays kan doceren.

Savelkoul intro
Savelkoul banner

Zowel Maurice als Richard hebben binnen Holbox een indrukwekkende staat van dienst. Met een korte onderbreking werkt de eerstgenoemde al zo’n 25 jaar bij Holbox en qua dienstverband kan ook Richard bogen op heel wat jaartjes bij deze werkgever. Beide hebben een gedegen opleiding in de creatieve sector. Wel heeft het creatieve team op natuurlijke wijze een onderverdeling gecreëerd qua opvattingen. Richard is voornamelijk creatief en noemt zich voor 70% vormgever. Maurice is ook creatief, maar die heeft een ver doorgevoerde belangstelling voor techniek en hoe je displays productietechnisch uitvoert qua functie, vorm en draagkracht. De belangstelling voor techniek geldt bij beide heren ook voor de wijze waarop deze in de winkel wordt gehanteerd bij de klant. “Een display moet zo logisch in elkaar zitten, dan men deze makkelijk op de winkelvloer kan opzetten. Bij displays van concurrenten zie je nog regelmatig dat die zo ingewikkeld zijn geconstrueerd, dat deze vaak eindigt in de container. Dat is zonde van het geld.”

Savelkoul foto

Milieu

In de loop der jaren heeft het duo al heel wat technische en ontwerptechnische vondsten op hun naam gebracht. Voorbeelden daarvan zijn de 2 Second Display® serie en de zogenaamde Hang-In Display. De laatste is puur uit milieutechnische redenen ontworpen, maar heeft daarnaast nog meer voordelen. Maurice: “We streefden naar een sterke display zonder plastic of hout. Daar is de Hang-In-Display uit voorgekomen. Die zet je snel in elkaar en hij is nog enorm sterk ook. Je kunt er met gemak 150 kilogram aan producten in zetten.” Het zal de laatste innovatie niet zijn, want – met alle geheimzinnigheid omkleed – de volgende inventie zal niet lang op zich laten wachten.

Vakfanaten

Zowel Maurice als Richard zijn eigenlijk vakfanaten. “Zelfs in de nacht krijg ik nog ideeën. Die zet ik dan onmiddellijk op papier, want anders ben ik het de volgende dag vergeten.” Richard: “Vreemd voorbeeld misschien… maar soms loop je heen en weer naar het toilet en dan krijg je een geweldig idee. Het houdt nooit op.” Ook bij privé winkelbezoek moeten displays het ontgelden. Maurice: “Je gaat dan toch kijken naar de displays die wij niet hebben gemaakt en hoe die in elkaar zitten. Vaak zouden wij de constructie heel anders hebben opgelost en daarom goedkoper hebben uitgevoerd. Wij kiezen nooit voor de makkelijkste weg. Wij willen voor de displaymarkt innovatieve dingen neerzetten. Onze klanten zien ons daarom steeds minder als slechts een leverancier, maar als een partner.” Richard: “Soms begint het proces met een ‘onderbuikgevoel’… dat je displays voor een specifieke klant nog beter en optimaal functionerend kunt maken. Dat wordt enorm gewaardeerd.”

Plagiaat

Die waardering hebben ook de concurrenten van Holbox die de ontwerpen van het tweetal maar wat graag plagiëren. Maurice herinnert zich: “Jaren geleden reed ik met mijn gezin door Zwitserland en op een bepaald moment moest ik tanken. Zie ik in de winkel van het pompstation een display die wij niet hebben gemaakt en met een constructie die uniek is voor Holbox. Je kunt je er aan ergeren of niet, maar het gebeurt nogal eens dat we worden nagemaakt. Ik grap wel eens : ”Holbox is de copyshop voor de displaywereld. Ontwerpen die wij 10 jaar geleden hebben gemaakt lanceren onze concurrenten soms als het nieuwste op de markt. Da’s heel anders dan bij ons. Ons doel is iets te ontwikkelen dat creatief, uniek en functioneel is. Daarvoor komen de klanten bij ons. Het begint met anders naar de dingen kijken. Het eindigt met een enthousiaste klant. Daar gaat het om!”