Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren. Lees meer over cookies

Nee, ik wil deze cookies nietJa, ik geef toestemming

Publiek omarmt pop-up stores met nieuwe producten en merken

Consumenten vinden pop-up stores leuk en verrassend, vooral als deze iets geheel nieuws hebben te bieden. Dat blijkt uit een onderzoek van Q&A in het Nederlandse Amersfoort dat zowel in Nederland als andere Europese landen consumentenonderzoek doet. De meeste consumenten hebben wel eens zo’n store bezocht en 43% heeft er daadwerkelijk wel eens iets gekocht. Consumenten vinden het verschijnsel aantrekkelijk en leuk als het om noviteiten gaat. En mochten er meer van dit soort – vaak tijdelijke – winkels komen, dan vindt het publiek dat prima. Er mogen er zelfs nog wel meer bij komen.

polderpraat theater intro
polderpraat theater banner

Pop-up stores kunnen zelfs een cultus worden van blijvende aard. Een voorbeeld daarvan is in Boxpark Shoreditch in Londen dat in 2011 is geopend als ’s werelds eerste pop-up winkelcentrum. Achter een voorname pui bevinden zich omgebouwde zeecontainers die als winkel of restaurant zijn ingericht. Inmiddels is er een tweede centrum geopend in London Croydon. Beide centra bieden cafés, restaurants, galeries en flagstores waarin merken hun nieuwe producten aan den volke tonen. Directeur van Q&A, drs. Frank Quix, meent voorzichtig dat dit concept nog wel eens veel navolging zou kunnen ondervinden. “Maar het heeft alleen kans in de grote steden”, is zijn waarschuwing.

Angstaanjagend

Dankzij de leegstand in centra zijn er in de loop der jaren heel wat startende ondernemers geweest die met een pop-up store een kansje waagden om spullen te slijten. Sommige makelaars in België wijden zelfs uitgebreid aandacht aan deze doelgroep op de website. Een er van, Logic Immo, meldt: “Een eigen bedrijf uit de grond stampen? Het is een angstaanjagend idee, want bij ondernemerschap komt heel wat kijken. Net daarom is het een opvallend fenomeen dat almaar meer jonge ondernemers eerst een kans wagen met een pop-up store.” Vervolgens debiteert men een aantal tips om het zelfstandig ondernemerschap maar eens te proberen met een pop-up store.

Functie

Leegstand in winkels noopt aanbieders van winkelruimte het over een andere boeg te gooien door leegstaande winkelruimte fors in de aanbieding te doen. Het Duitse Go—PopUp (https://www.gopopup.com/de/) biedt zelfs in de hele wereld ruimte aan voor het opzetten van pop-up stores. Het Franse The StoreFront (https://www.thestorefront.fr/) heeft maar liefst 10.000 pop-up plaatsen beschikbaar in heel Frankrijk. Kansen voor nieuwbakken ondernemers? Quix ziet er niet zo heel veel in. “Iets proberen? Prima, dat mag en kan altijd. Echter, we leven in een vraag gestuurde economie. De vraag bepaalt wat mensen gaan besteden en niet het grote aanbod. Er zijn daarom niet veel pop-up stores die een lang leven zijn beschoren en dat is in feite ook niet de bedoeling. Wél hebben ze een belangrijke functie om tijdelijk een merk onder de aandacht te brengen of mensen kennis te laten maken met een nieuw product. Voorwaarde is wel, dat je dan een heel goede plek in een stad moet hebben, waar veel mensen komen.”

Tijdelijk

Pop-up stores zijn geen middel om leegstand in steden op te lossen aldus Quix, die memoreert dat de meeste Europeanen minder winkels nodig hebben. Ze kopen steeds meer online. Maar dankzij de leegstand gaan de huren voor winkelruimten omlaag en dat biedt merken weer de mogelijkheid om op een redelijk voordelige manier nieuwe producten te introduceren. In die zin verwacht Quix dat het verschijnsel ‘Pop-Up Store’ voorlopig blijvend zal zijn. Het onderzoek van Q&A stelt dat consumenten geen tijdelijke winkels willen die overtollige voorraad snel verkopen of seizoen gerelateerde producten aanbieden. Ze willen wél kennis maken met nieuwe producten met een verrassend assortiment. “Dat wordt door het publiek omarmd”, aldus Quix. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 71% van de respondenten vindt dat pop-up stores een toegevoegde waarde hebben voor ketens die een nieuw product willen lanceren.

Pop-up store? Kartonnenwinkel!

Een relatief nieuwe activiteit van Holbox is de zogenaamde kartonnenwinkel (www.kartonnenwinkel.nl) die kleine oplagen displays op de markt brengt. Deze winkel biedt ook geschenken en gadgets en zelfs kartonnen meubilair. Wie een pop-up store wil openen kan het gehele interieur, zoals stellingen, stoelen, tafels, toonbanken en bureaus van karton laten maken. Dat kan geheel volgens eigen ontwerp. Dat betekent dat men voor een relatief geringe investering een professionele uitstraling creëert die een consument zeker op prijs stelt. Op dit moment is de Kartonnenwinkel alleen nog in Nederland actief. De komende maanden wordt dit concept ook beschikbaar gemaakt in onder andere Polen en Duitsland. Daarna zullen nog vele Europese landen volgen.