Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren. Lees meer over cookies

Nee, ik wil deze cookies nietJa, ik geef toestemming

Polderpraat (met Leo van de Polder)

In deze kolommen is Leo van de Polder MaRC, Global Development Director van Shop!, Hollywood, USA regelmatig te vinden als columnist.

polderpraat theater intro
polderpraat theater banner

Meer theater in de winkel

In steeds meer winkelconcepten rukt de technologie op als onderdeel van de mediamix. Maar veel retailers vergeten daarbij dat de visual merchandising van levensbelang is om klanten niet alleen in de winkel te krijgen, maar ze er ook te houden. Om er tenslotte hun aankopen te doen. Er zijn heel wat winkels die ik saaie betonnen dozen vind waar niets valt te beleven. Dan is het ook niet verwonderlijk dat potentiële klanten massaal online kopen en de winkel overslaan. Wie fysieke klanten wil winnen moet zorgen voor winkelbeleving. De meeste retailers weten dat ook wel, maar komen er op één of andere manier maar niet aan toe om er iets bijzonders van te maken. Een bekend voorbeeld: meubilair in de winkel dat zes weken lang dezelfde inhoud heeft. Om nog niet te spreken van winkels waar nóóit wat verandert. Kortom: move your merchandise!

Ik geloof dat er langzamerhand een verschuiving gaat plaatsvinden in het beleven van de klant, zelfs daar waar het gaat om een dagelijkse behoefte als food. Beleving wordt belangrijker dan het functionele shoppen. Visual merchandising speelt daarbij een niet te onderschatten rol. De samenhang van display, producten en signing spelen hierbij een zeer grote rol. Met snelle visuele acties die de aandacht van het publiek trekken. Uiteraard kan het ook anders. Voorbeelden daarvan zijn de winkels die de thema’s in de etalage laten zien, stringent doortrekken naar de winkelvloer. Met allerlei elementen en attributen die de experience in de winkel verhogen met store design en spannende productpresentaties.

Met uw welnemen ga ik nog een stukje verder. Eigenlijk moet er in de winkel élke dag iets nieuws te beleven zijn. Zoek de actualiteit van de dag op en doe daar iets mee, ook als het geen moeder- of vaderdag is… en de Olympische Spelen zijn er ook niet elke dag. Creëer zelf buying moments, wees inventief!

Pakkende combinaties

De winkelvloer moet leven. De meeste retailers weten dat wel, maar ze geven vaak veel meer tijd/geld uit aan digitalisering dan aan presentatie. Dat retailers wel degelijk een heel warenhuis spannend kunnen maken bewijzen de zogenaamde Target Stores in Amerika. Die hebben niet voor niets de slogan ‘Expect More, Pay Less’. In die winkel is van alles te beleven. Wat nog belangrijker is: de bewegwijzering met pictogrammen is zodanig dat mensen die het Engels niet machtig zijn moeiteloos de juiste afdeling kunnen vinden. Zo trekt men met eenvoudige middelen een internationaal publiek. Nog opmerkelijker: de winkelformule ‘Stories’, waar men het winkelconcept elke zes weken compleet verandert. Veel vaker dan in Europa zie je in Amerika optimale communicatie met de klant qua uitstalling, uitstraling, licht en zelfs vloerbedekking. Die vormen samen een letterlijk ‘pakkende’ combinatie, die de klant naar de winkel trekt.

Decor

Visual merchandising is een onderbelicht onderwerp bij de retailer. En dat terwijl het een functionele stille verkoper van producten kan zijn. Silent sales optima forma. Tot stand gebracht met kleuren, materialen, vormen, licht, lijnen. Een decor waarin de klant graag acteert, dankzij een complete doorvertaling van spannende verhalen. Daarvoor gaat een klant graag naar uw winkel. En laat hij de klep van de laptop dicht.