Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren. Lees meer over cookies

Nee, ik wil deze cookies nietJa, ik geef toestemming

‘Future Customer profiteert van de ‘Brightbox’

Ellis Janssen (Philips Lighting) over verticale tuinbouw

Recente wetenschappelijke berekeningen bewijzen dat, met de huidige methoden van voedselproductie, reeds in 2050 de wereld haar bewoners niet meer kan voeden. Dat is de reden voor onder andere Philips Lighting om onderzoek te doen naar nieuwe productiemethoden die het mogelijk maken gezond voedsel te produceren, dat onder alle weersomstandigheden in grote hoeveelheden en dichtbij het point of sale beschikbaar is. “In 2050 hebben we bij wijze van spreken drie wereldbollen nodig om één wereldbol van eten te voorzien. Die werelden hebben we niet, maar we hebben wel veel verstand van het groeien van planten en welke invloed licht heeft op die groei.”

fcb intro
fcb banner1

Dat zegt Ellis Janssen, marketing manager Fresh Produce for CityFarming bij Philips Lighting. “Toen Philips ontdekte dat bepaalde soorten licht een goede invloed hebben op de groei van gewassen, heeft zij in eerste instantie natrium-sodiumlampen ontwikkeld die in kassen werden toegepast. De nieuwste ontwikkeling zijn led-lampen. We ontdekten voorts dat niet alle kleuren licht van het spectrum de plantengroei bevorderen. Diep rood en blauw bevorderen de fotosynthese van een plant. Wanneer je die belicht met weglating van andere kleuren, onder geconditioneerde omstandigheden qua lucht, vochtigheidsgraad en temperatuur, dan leidt dat tot een optimaal en snel groeiresultaat.” Dit betekent dat je allerlei gewassen áltijd kunt verbouwen als je beschikt over het optimale groeirecept.

Future customer

Maar er is meer. Janssen: “Je hebt niet alleen de productie in de hand, maar ook de geur en inhoudsstoffen en de smaak van de gewassen. Dat betekent dat we in de toekomst zeker tegemoet kunnen komen aan de smaak van de ‘future customer’. In de toekomst kunnen we telen op specificatie.” Ten bewijze daarvan mag uw verslaggever verschillende groenten en kruiden proeven. Ze smaken wat sterker dan de traditioneel geteelde exemplaren. Janssen: “We kunnen straks telen op smaak, geur en inhoudsstoffen zoals bijvoorbeeld vitamine C.” Voor de geur heeft Philips zelfs een ‘elektronische neus’ beschikbaar die objectief kan beoordelen of de gewenste resultaten ook worden behaald.

Millennials

De productie met licht onder geconditioneerde omstandigheden staat nog in de kinderschoenen. De geteelde gewassen zijn nog relatief duur. Toch zijn er al grote installaties in met name Japan, en de USA voor gesloten binnenteelt. Ondanks de hogere prijs biedt telen in een ‘Brightbox’ grote voordelen. Voor de productie van sla is slechts anderhalve liter water nodig. Bij traditionele tuinbouw is dat een veelvoud daarvan. Verder wordt de productietermijn belangrijk verkort. De groenten zijn onbespoten en worden geteeld op water met voedingsstoffen. Philips Lighting verwacht dat de opbrengst in de nabije toekomst dankzij verdere technologische ontwikkelingen nog vele malen hoger zal zijn. Toch is er ook nu al voor de duurdere bladgroenten belangstelling bij bepaalde doelgroepen. Janssen: “Dat zijn vooral de millennials. Die bepalen de economie van nu en morgen en zijn meer gericht op technologie. Ze hebben meer belangstelling voor dergelijke trends dan alle generaties vóór hen. Ze zijn bewust bezig met duurzaamheid, smaak en wat er in hun voedsel zit.”

Philips, Holbox, licht en displays

Het onderwerp licht is in de kolommen van dit blad bepaald geen onbesproken onderwerp. Al was het maar omdat ’s lands grootste producent van lampen en LED al vanaf het eerste uur klant bij haar is. Zo maakt Holbox in Polen displays voor Philips Lighting. Niet alleen genoemd licht van Brightbox heeft een zeker effect op levende organismen, het heeft ook invloed op…. Koopgedrag in de winkel! In de Instore Only van april 2015 plaatste Holbox een exclusief interview met één van de meest belangrijke wetenschappers op het gebied van licht en consument, Prof. Dr. Malaika Brengman (Universiteit van Brussel, specialisatie in Consumentengedrag, Retail marketing, impact van kleur & licht op koopgedrag van de consument) Samen met Philips Lighting deed zij een onderzoek naar de effecten van verschillende kleuren licht op het gedrag van de consument. Daarbij kwam zij tot de conclusie dat goede verlichting het effect van displays enorm verhoogt.