Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren. Lees meer over cookies

Nee, ik wil deze cookies nietJa, ik geef toestemming

Eén druppel bloed en langer leven
The Future Customer en eten

Gezonde voeding is in. Gepersonaliseerde voeding gaat het worden. In de nabije toekomst kan de consument met een staaltje bloed en zelfs binnenkort met een beetje wangslijm laten vaststellen welke voedingsstoffen voor hem of haar het meest gezond zijn. Dit fenomeen kan grote gevolgen hebben voor de retail… want de consument gaat ‘anders’ kopen. Met zijn persoonlijke voedingsrecept wordt het boodschappenbriefje gemaakt. Sterker nog… via de persoonlijke barcode ziet de consument welke artikelen van zijn gading in de aanbieding zijn. Toekomstmuziek? Peter van Tilburg is er al mee bezig. Een interview met een chemicus die een ommekeer in consumentengedrag en daarmee de retail voorspelt.

eendruppelbloedintro
eendruppelbloedbanner

Eet u genoeg groenten en fruit? En weet u wat het effect daarvan is? De meeste mensen weten wel dat fruit en groenten gezond is, maar niet welke soorten een positieve invloed hebben op gezondheid, welbevinden en het verminderen van ziektes en aandoeningen. Maar de oplossing is binnen enkele jaren naderbij. Want binnen drie tot vijf jaar is het mogelijk om met één druppel bloed te bepalen met welke groenten en fruit je langer leeft. Zes maanden na het verschijnen van dit blad is het al mogelijk om met die druppel te bepalen of men voldoende groente of fruit eet. De rest van de ontwikkelingen zullen snel volgen.

Dit alles is te danken aan zowel voortschrijdende techniek op het gebied van DNA, als voedingstechnologie en medische wetenschap. Uiteindelijk moet deze combinatie er toe leiden dat mensen langer leven omdat ze beter bestand zijn tegen allerlei ziektes. Toekomstmuziek uit de koker van een voedingsfetisjist? Dat kan van de zakenman en chemicus Peter van Tilburg zeker niet worden gezegd. “Mijn doel is dat de consument van de toekomst gezond en vitaal oud wordt. Dat is de belangrijkste drijfveer waarom ik dit project met een aantal andere mensen ben begonnen.”

Blauwe bessen

Peter van Tilburg (54) is van huis uit organisch chemicus die jarenlang bij DSM werkte voordat hij zelfstandig werd. In de loop der jaren hield hij zich bezig met een aantal bedrijven die iets hebben te maken met chemie en medicijnen. Zo ook dit project. Van Tilburg: “Eén van de zaken die mij opvielen is dat de medische wetenschap zich snel neerlegt bij herseninfarcten, diabetici en darmkanker. Het zijn ziektes die een hoop ellende met zich meebrengen voor zowel de zieke als zijn omgeving. Ik vroeg me af of het niet mogelijk zou zijn om die ziektes op natuurlijke wijze te voorkomen. Zo kwam ik in contact met professor T. de Kok van de Universiteit van Maastricht. Die had een experiment gedaan met 167 mensen die een maand lang blauwe bessensap hadden gedronken. Bij de helft van de proefpersonen was de gezondheid verbeterd. Natuurlijk wilden we weten hoe dat kwam.”

Marketing

In een laboratorium in Venlo werden die bessen geanalyseerd. Conclusie: er zitten 1500 componenten in blauwe bessen. Enkele daarvan hebben interactie met receptoren in het lichaam waardoor die een positieve invloed kunnen hebben op de weerstand van de mens. Kunnen hebben… want deze stoffen werken bij de ene mens wel en de andere niet. Dat is afhankelijk van wat men eet en de samenstelling van de betreffende groenten of fruit. Bij de ene consument bevordert bijvoorbeeld het eten van broccoli de gezondheid, bij de andere niet. Daar kom je achter door middel van een bloedtest die onder andere uitwijst of bepaalde voedingsstoffen al dan niet in het bloed worden opgenomen. Van Tilburg: “Aan de hand hiervan is te bepalen welke groente en fruit wél en welke niet ‘landen’. Zo is het mogelijk om op individueel niveau systemen in het lichaam aan het werk te zetten die bepaalde ziektes en aandoeningen verminderen en in het ideale geval voorkomen, het toppunt van gepersonaliseerde marketing.”

Consument

Over drie tot vijf jaar zal het dus mogelijk zijn om met die ene druppel bloed te bepalen welke groenten en fruit optimaal werken om ziektes buiten de deur te houden. Op basis hiervan kan de respondent zijn inkopen doen bij de supermarkt. Deze informatie is vast te leggen op een barcode of een QR-code, die in de supermarkt gebruikt kan worden om de juiste aankopen te doen. Denk bijvoorbeeld aan het 3D printen van een gezonde snack of het maken van een gepersonaliseerde shake. Het systeem kan de aanleiding zijn tot verdere informatisering, want met diezelfde druppel bloed kan in de toekomst worden uitgewezen voor welke ziektes men al dan niet vatbaar is. Van Tilburg: “Uiteraard moeten deze gegevens wel goed worden geborgd, want het gaat om persoonlijke informatie.”

Auto

De kosten van deze analyse liggen op ca. € 30,- per analyse. Verwacht wordt dat dit bedrag nog wel een eind zal zakken, naarmate het gebruik toeneemt. Of dit de toekomst is? Van Tilburg denkt van wel. “Ik vergelijk het altijd simpel met de auto die zelfstandig kan rijden. Twee jaar geleden werd je voor gek versleten als je daar in geloofde. Vandaag de dag rijden ze rond en vindt niemand het meer vreemd. Zo zal het hier ook gaan.”