Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren. Lees meer over cookies

Nee, ik wil deze cookies nietJa, ik geef toestemming

Duurzaamheid: de nieuwe marketingtool

Polderpraat:

De nieuwe marketingtool waarmee de retail haar klanten kan plezieren is volgens Leo van de Polder duurzaamheid. Hij is General Manager van Shop! Benelux (voorheen Popai Benelux) en Global Development Director Shop! Dit is een organisatie die zich bezighoudt met allerlei marketingvraagstukken die zich op het Point Of Purchase voordoen.

polderpraatd intro
polderpraat duurzaam banner1

Als voorbeeld van duurzaamheid noemt hij de ontwikkeling van een ECO-keurmerk in Frankrijk, dat onder het toeziend oog van het gouvernement tot stand kwam. Bedrijven kunnen zich ECO-certificeren, wat een fel begeerd keurmerk oplevert. De POP-industrie in Frankrijk is verantwoordelijk voor de productie van ongeveer 70.000 ton kartonafval en 27.000 ton andere materialen zoals metaal, kunststof, hout, glas, etc. Van de Polder trekt het milieuaspect van de POP-industrie nog verder. “Het gaat niet alleen om verpakkingen, maar ook om verlichting, afbreekbaar materiaal van winkelmeubilair, vloeren, wanden en plafonds. De consument wil winkelen in een omgeving waar aandacht is voor milieu en sustainability.”

In één adem noemt Van de Polder het opwarmen van de aarde en het roekeloos dumpen van plastic spullen op land en in de zee. Dat de plastic tasjes inmiddels in de ban zijn gedaan noemt hij een wankelmoedig begin. Wil de retail op een positieve manier overleven, dan is er meer nodig dan dat. “Je ziet dat de consument wil weten wat hij koopt en waar de spullen vandaan komen. Welk dier er is geslacht en waar, tot en met de boer die de spinazie heeft verbouwd.”

Investeren

De retail, aldus Van de Polder, zal meer moeten investeren in een circulaire economie. Is het niet om de gunst van de klant, dan wel om de toenemende eisen van de overheid. Net als in Frankrijk staat in heel Europa ECO-certificering voor de deur. Dat gaat gepaard met enorme investeringen. De centrale vraag is op dit moment, aldus de manager, of de industrie dit wil betalen of dat men duurzaamheid eenvoudig doorberekent aan de consument. En ook: wil deze er dan voor betalen? Overigens zal de industrie het onderwerp Duurzaamheid niet in haar eentje hoeven aan te vatten. De Shop! -manager: “Kijk naar Frankrijk, waar de overheid nauw heeft samengewerkt met de industrie voor een standaard waaraan iedereen zich moet houden. Het wordt gewoon een must!” Daarbij gaat het overigens niet alleen om de herkomst van producten, verpakkingsmateriaal en winkelinrichting. Van de Polder: “Als toeleverancier in de supply chain wordt vervoer ook een belangrijke component. Het vervoer van a naar b moet zo efficiënt mogelijk, tegen zo laag mogelijke milieukosten.”

Transparantie

De nieuwe, en nogal dwingende vragen van de consument, vragen, aldus de Shop!-manager, om meer transparantie van de POP-industrie dan ooit tevoren. Dankzij de moderne digitale middelen kunnen klanten en bedrijven in de toekomst – en soms ook nu al – daarover één op één communiceren. “De industrie zal de consument moeten aanspreken in zijn of haar taal en het zal van land tot land verschillend zijn hoe dat moet gebeuren. Zeker is echter, dat duurzaamheid geen trend meer is, maar een ‘basic’ die de consument afdwingt. Dat zou in de toekomst nog wel eens heel ver kunnen gaan. Dan ervaart de consument niet alleen de led verlichting van de winkel, maar zelfs ook de ECO-vriendelijkheid van de verf waarmee de schappen zijn geschilderd.”

Sustainability is in de marketing het nieuwe woord en tevens verkoopargument. Volgens Van de Polder kunnen bedrijven daar ook garen mee spinnen. “Wie er in meegaat, heeft de gunst van de consument. Die heeft een voorkeurspositie.” Een ontwikkeling die in het consumentengedrag een steeds belangrijkere rol zal spelen, is zijn overtuiging.