Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren. Lees meer over cookies

Nee, ik wil deze cookies nietJa, ik geef toestemming

Do’s en don’ts van de display

Grijpen, vasthouden… verkopen!

Over het algemeen zijn displays uitstekende middelen om op de winkelvloer de aandacht van de klant vast te houden. Het zijn belangrijke elementen in de shop journey. Voor ontwerpers en marketeers is het echter lang niet altijd duidelijk hoe het effect ervan verhoogd kan worden. Daarom hebben Britse onderzoekers daar een uitgebreide studie naar gedaan. Een en ander is gepubliceerd in het MaRC Exam Prep book. De studie heeft geleid tot de enigszins cryptische formule ‘3,4,5’. We leggen het uit.

dodontdisplays intro
dodontdisplays banner

Een shopper moet een boodschap op een display binnen 3 seconden zien, in 4 seconden weten waar het over gaat en de boodschap mag niet langer dan 5 woorden zijn. Een display moet dus de aandacht trekken, deze vasthouden en vooral: verkopen. Dat stelt bijzondere ontwerpeisen aan dit verkoopinstrument. Een paar vuistregels:

  • Van een afstand van 30 meter moet de kleur van een display herkenbaar zijn. Sterker nog: de vormgeving moet een regelrechte aanwijzing zijn om de shopper naar de display te lokken.
  • Op 10 meter afstand zijn pictogrammen en bepalende illustraties en figuren herkenbaar, zodanig dat de aandacht van de shopper gevangen blijft.
  • Binnen 1,5 meter geeft de display directe informatie over het product en zijn afbeeldingen en teksten uitstekend waarneembaar.

Als aan deze voorwaarden is voldaan, is er verkoopresultaat. Onderzoeken bewijzen dat het winkelende publiek displays een uitstekend informatiemedium vinden, de verkoopcijfers stijgen navenant.

dodontdisplays foto

Optimaal inzetbaar

Nog een paar tips voor optimale inzet van de display:

  • Displays verleiden de shopper tot aankopen die hij/zij in eerste instantie niet op het boodschappenlijstje had staan. Ze stimuleren impulsaankopen in de winkel en niet pas bij de kassa, waar de meeste impulsaankopen plaatsvinden.
  • Cross-selling… de display is daarvoor de grootste stimulus. Bekend is het voorbeeld van een display van koekjes naast de melk. Het kan nog slimmer: het in het weekend plaatsen van een display met bier bij de papieren luiers. In het weekend doen veel mannen de boodschappen. Plaatst men het bier in de buurt van de babyluiers, dan is de kans groot dat ze gelijk even een sixpack in de boodschappenkar deponeren.
  • Verbetering van de co-branding. De dure plaats in het schap krijgt een nog hoger rendement met een display van hetzelfde merk.

Last but not least zijn displays uitstekende middelen om de merkbeleving te stimuleren. Volgens de onderzoekers brengen ze een emotie teweeg die vaak wordt omgezet in klinkende munt. Afgezien daarvan kan een display ook zeer informatief zijn. Steeds meer consumenten willen weten waar de aan te schaffen waren en producten vandaan komen. Mensen hebben sterk de neiging zich te associëren met merken die ergens voor staan. Met andere woorden: winkels die displays uit de winkel weren, of twijfelen aan het nut, doen zich qua omzet en attentiewaarde ernstig tekort. Meer weten over de optimale display voor uw organisatie? Contacteer ons.

MEER LICHT, GEEN GELUID

Consumenten vinden een display een aantrekkelijk verschijnsel in de winkel, maar dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen. Ze vinden het prettig als een display goed is verlicht en het merk goed wordt gecommuniceerd. Bewegende elementen vinden consumenten aantrekkelijk om naar te kijken. Deze elementen bevorderen de verblijfstijd bij de display. Een nieuwe display valt op in de winkel, zeker als het een winkel is waar consumenten veel komen en waarvan ze de lay-out kennen. Maar er zijn ook storende factoren. Winkelbezoekers hebben een hekel aan displays waar geluid, teksten of muziek uit komt. Geluid trekt weliswaar de aandacht, maar het merendeel van de shoppers waardeert dit aspect als negatief. Consumenten hebben vrijwel altijd een mening over een display. De categorie ‘geen mening’ scoort opvallend laag.