Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren. Lees meer over cookies

Nee, ik wil deze cookies nietJa, ik geef toestemming

Retail. De inhaalslag van het ‘Oosten’

Polderpraat:

Op het gebied van retail is het voormalige Oostblok een enorme inhaalrace aan het maken. Dat zie je in de winkelstraten van de landen die ik de laatste maanden regelmatig heb bezocht. Het gaat dan om landen als Polen, Oekraïne, Roemenië en Tsjechië. Lagen deze landen zelfs nog tot een jaar of vijf geleden behoorlijk achter op het ‘westen’ van Europa, nu kan menig retailer een puntje zuigen aan de ontwikkelingen aldaar. Sterker nog, voor retailers liggen hier nog de kansen.

polderpraat intro
polderpraat banner1
polderpraat banner2

Waar in het Westen retailers nog heel wat deuren moeten sluiten, lijken in het Oosten de bomen tot in de hemel te groeien. Het consumentisme viert hoogtij. In genoemde landen zijn alle grote ketens dan ook vertegenwoordigd. Plus nog een aantal succesvolle retailers waar wij in het Westen nog nooit van hebben gehoord. In Polen, Oekraïne en Rusland worden winkelcentra uit de grond gestampt die zelfs een voorbeeld kunnen zijn voor centra in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk en andere delen van Europa. Het aanbod is verrassender dan ik ooit had kunnen verwachten. En de lezers van deze column weten, dat ik nogal eens wat winkels bezoek zo her en der in de wereld.

polderpraat foto1

Mondaine avenues

Het consumentisme is er niet voor iedereen. De verschillen in inkomen in deze landen zijn groot. Een fabrieksarbeider in de Oekraïne heeft niet zelden een maandloon van € 200,--. Voor hem is het kopen in de duurdere winkels niet weggelegd. Voor de voordelige westerse ketens met een snel wisselend assortiment en lage prijzen liggen hier grote kansen. Ook in Roemenië lijken de verschillen groot. Er zijn mondaine avenues waar men de mooiste waren kan kopen. Maar achter diezelfde winkelstraten liggen niet zelden rommelige wijken met verpauperde huizen, waar mensen wonen die weinig tot niets te verteren hebben.

Stappen

De enorme inhaalslag is te danken aan het feit dat men in Oost-Europa eigenlijk nauwelijks een verleden kent op het gebied van consumentisme. Binnen enkele tientallen jaren zijn de landen van een laagconjunctuur overgeschakeld op een nieuw kapitalisme. Daarbij heeft de retail een aantal stappen overgeslagen die het Westen wel heeft gekend. Men heeft hypermoderne centra kunnen bouwen omdat die er gewoon nog niet waren. Zonder gehinderd te zijn door een verleden konden de consumenten aldaar direct naar de grote winkels zoals H&M, Zara en de flagstores van de merkfabrikanten. Dat heeft zelfs geleid tot een relatieve voorsprong ten opzichte van het Westen, qua niveau en stijl in de retail. De laatste mode is bij wijze van spreken nog eerder in het Oostblok te zien dan in het Westen. De online-retail staat er ten opzichte van het Westen nog op een laag pitje, maar ik verwacht ook daar een gigantische inhaalslag. Potentiële klanten in het Westen zullen daar ongetwijfeld van profiteren. De prijzen in het Oostblok zijn vaak lager dan in het Westen en dat trekt vanuit onze contreien weer nieuw koperspubliek in de voormalige Oostbloklanden. De wereld is een dorp… consumenten zijn er overal. En ze kunnen kopen waar ze willen.

Merken en retailers doen er goed aan om zich eens te oriënteren op het Oosten. Daar gaat nog heel wat gebeuren de komende jaren.