Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren. Lees meer over cookies

Nee, ik wil deze cookies nietJa, ik geef toestemming

2 Second Hang In Display voor Bavaria

Second placement is hot. Displays zijn er om producten aan te prijzen of shoppers te verleiden, maar ze zijn er ook voor het verhogen van de winkelaantrekkelijkheid. Dat signaal heeft senior account manager Enrique Maenen van Holbox afgelopen jaren stevig zien groeien. De nieuwe generatie 2 Second HANG-IN Display® haakt nadrukkelijk aan bij de huidige gemakstrends. “De merkfabrikant wil het liefst een display die het gemak van snel op te zetten combineert met een grote impact.”

Bavaria intro
Bavaria banner

Displays bewijzen nog elke dag hun nut, onderstreept ook dr Jorna Leenheer, lector New Marketing aan de Avans Hogeschool. Op verschillende presentaties, waaronder het Shopper Marketing Update Live!-event, heeft ze het effect van displays onderstreept, zowel gevoelsmatig als functioneel. “Ze maken prijspromoties effectiever, zijn geschikt om innovaties aan te prijzen en kennen ook een rol om aankoopsuggesties te doen. Bovendien worden displays door consumenten gewaardeerd als onderdeel van de winkelervaring. We leven in een wereld vol prikkels (en daar maken displays een logisch onderdeel van), displays verhogen de aantrekkelijkheid van de winkelomgeving en maken winkelen gemakkelijker.” Holbox houdt zich dagelijks bezig met deze materie, waarbij Enrique Maenen constateert dat de behoefte aan onderscheid zich almaar vaker laat zien. Hij heeft verschillende accounts onder zijn hoede, van bierbrouwer tot cosmeticafabrikant. “Ieder merk en iedere categorie kent zijn eigen wetmatigheid. Cosmeticamerken hechten waarde aan een meer fancy, sjieke uitstraling.

Bavaria foto1

Displays van bierbrouwers kennen een hogere rotatie op de winkelvloer. De doorloopsnelheid is korter, hetgeen betekent dat de displays een meer doelmatig karakter hebben.”Wat Enrique Maenen daarmee zegt: bij displays met een hogere omloopsnelheid ligt er meer nadruk op efficiënt gebruik. Hij heeft de meest exclusieve en uitbundige ontwerpen voorbij zien komen, maar waar hij nu met name de nadruk op wil leggen, is de populariteit van de nieuwe generatie 2 Second HANG-IN Display®. Die term 2 second is een verwijzing naar de snelheid waarmee het meubel in elkaar is te zetten en op de winkelvloer valt te plaatsen.

Simpel

Deze 2 Second HANG-IN Display® maakt onderdeel uit van een grotere serie 2 Second-meubelen, maar wat de Hang-In variant zo uniek maakt, is dat de milieuvriendelijke display volledig uitgevoerd is in karton. En dat maakt het meubel dus compleet recyclebaar. “Retailers stellen scherpere milieu-eisen. Een meubel met plastic onderdelen krijgt almaar moeilijker toegang tot de winkelvloer. Sterker nog, er zijn inderdaad retailers die nu al paal en perk stellen aan die toelating. De volledige uitvoering van karton heeft als groot voordeel de retailer de materialen na de actieperiode niet hoeft te scheiden. De display kan in één keer voor recycling worden aangeboden. Dat is zowel een duidelijke tijdwinst als milieuvoordeel.” Het gemak van de display kenmerkt zich niet alleen door materiaalgebruik. De display wordt zeer compact verpakt in één pakket, er zijn geen losse onderdelen. Door de bijzondere constructie worden de trays in de zijwanden gehangen. Bovendien is de 2 Second HANG-IN Display® bijzonder stevig, het totale draagvermogen is 150 kg. “Voorheen stonden vertegenwoordigers nog wel eens te hannesen met verschillende meubels voor verschillende verpakkingen. Op de plek van verkoop was het een hele uitzoekerij. De 2 Second HANG-IN Display® valt in no time op te zetten, even de zijwanden open vouwen en de trays neerklappen, klaar is Kees. Bovendien zijn de trays door hun draagkracht geschikt voor uiteenlopende producten. Dus dat is ook bijzonder simpel.” Wat ook nog val te zeggen, en zeker niet onbelangrijk is: de 2 Second HANG-IN Display® is bekroond met een Europees patent.

Bavaria foto2

Snelle actie

Bierbrouwer Bavaria is enkele jaren terug één van de eerste merkfabrikanten geweest die met deze nieuwe display aan de slag is gegaan. Het voordeel van dit 2 Second-meubel is dat de productdragende display zeer geschikt is voor een snelle actie, maar ook voor eventuele verzending op pallet. Bovendien is de display met name bruikbaar omdat de dragende trays veel gewicht kunnen hebben. Zo is het meubel praktisch in gebruik voor sixpacks, maar ook voor flessenpresentaties of een aanbod losse blikjes bier. Wat de display voor Bavaria bovendien aantrekkelijk maakt, is dat het meubel het gemak van snel gebruik weet te combineren met de communicatiekracht van de topcard. “Holbox heeft een breed portfolio. Maar ik moet toch ook erkennen dat Bavaria zich zeker als actief en creatief gebruiker van displays laat zien. De bierbrouwer kent veel acties, we hebben veelal wekelijks contact.” Wat Holbox in deze context onderscheidend maakt, is de korte productietijd. Veelal binnen een week heeft de klant een nieuw ontwerp ter beoordeling tot beschikking. In eerste instantie wordt dat gedaan op basis van een 2D- en 3D-tekening. Volgt er een akkoord, dan produceert Holbox in eigen huis een eerste 1:1-model. Productie erna neemt circa twaalf tot vijftien werkdagen in beslag, daarna is de distributie naar winkels aan de beurt. Enrique Maenen tot slot: “Zeker in het actiematige landschap van nu is het van groot belang dat er kort op de bal wordt gespeeld. Klanten willen een nieuw idee snel gerealiseerd zien. Holbox kent zijn eigen productiemogelijkheden, zodat we al snel tot de eindoplossing kunnen komen.”

Reactie Eveline van Raaij, trade marketeer Retail, Bavaria:

“Bavaria is altijd op zoek naar verbeteringen. Door gebruik van de 2 Second HANG-IN Display® kunnen we op twee vlakken efficiënter werken. Op de eerste plaats op gebied van logistieke kostenbesparing. De buitendienst moest voorheen meerdere items bestellen voor één display en de materialen waren lastig uit elkaar te houden op onze dc's. Tevens kostte het veel palletplaatsen op onze dc's, terwijl we al met ruimtegebrek kampen. De HANG-IN Display is één pakket. De buitendienst hoeft dus maar één item te bestellen en het kost maar één palletplaats op onze dc's.

Minder tijd

Daarnaast zijn we op de winkelvloer minder tijd kwijt met het in elkaar zetten van een display, zodat we deze tijd op andere wijze kunnen benutten om onze klanten van dienst te zijn.

Flexibiliteit

Verder is het mogelijk om diverse verpakkingen en biersoorten op één display te presenteren, aangezien het zelfdragend trays heeft. Dit zorgt voor veel flexibiliteit. En we kunnen er tevens kleinere premia op presenteren, waardoor we hier geen aparte display voor hoeven te laten ontwikkelen.”